torsdag 17 september 2009

fortsätt svininfluensan.. Tips och råd vid influensa

Det är mycket du kan göra själv för att hålla dig frisk. Var och en är ansvarig för sin egen hälsa. Vi vet väl alla att när kroppen har varit utsatt för stress, för lite sömn, oro så blir vi ofta sjuka.Helt normalt att livet går i vågor och ibland har vi mera press och när vi sen slappnar av kommer förkylningen. Vissa människor är jämt sjuka , en del är alltid sjuka under ledigheter , en del har alltid migrän på ledig helg osv...Ett mönster brukar alltid vara tydligt om man är uppmärksam..

Det du kan göra själv för att minska på förkylningen ,influensa är:
Börja redan idag!!!

En bra livsstil med näringsrik mat och bra sömn. Lägg till mycket grönsaker och råkost, rotfrukter, bär,och frukt. Ät mera fullkorsbröd och fullkornsprodukter. Undvik el minska ned på griskött.
Ät mer av kyckling lamm, vilt, vegetariska produkter som tofu,Quorn, bönor och linser. Ät fet fisk, lax, makrill strömming 3 ggr/ vecka. Om inte rek att intaga ett kosttillskott med Omega 3 Ät rena produkter utan tillsatser och färgämnen, kemikalier. Handla ekologiskt så mycket du kan.
Ät naturell yoghurt , var mera nogrann med sockerinnehåll än fetthalt.
Blanda själv i fruk el bär. Strö över krossade linfrön , solroskärnor,
Köp bra müssli. En stark mage full med goda bakterier håller lättare borta influensa och andra sjukdomar. 80% av imunförsvaret finns i magen!!!

Bregott är bra att ha på smörgås, använd smör istället för margarin( innehåller transfetter) Olivolja, rapsolja, sesamolja, majsolja, sojaolja är bra oljor till sallader och matlagning.
gör egen sås el röror!
Drick mera örtte och minska ned på kaffe.

Motion minst 5 ggr / vecka
Ett bra socialt nätverk- familj och vänner.- ja det är otroligt viktig för hälsan att vi även mår bra av de människor vi har runt omkring oss.
Så fundera på om de runt dig ger energi eller om de tar energi!
Att vi trivs med vårat arbete.

Kosttillskott, homeopatmedel örter ....
Det finns en hel uppsjö med bra medel för bakterier och virus, som stärker kroppen och inte slår ut ditt immunförsvar utan faktiskt stärker det.
Något som alla känner till är C-. vitamin. När du väl fått bakterier och förkylningen är på G så är det höga doser som gäller. Kanske därför en del är tveksamma till att det funkar. Det hjälper nämligen inte med en liten dosering om dagen utan högre doser och flera ggr/dag tills förkylningen börjar ge sig och 1-2 veckor efter för att vara säker på att alla bakterier och virus är borta.
Det räcker sällan bara med ett preparat, så för att vara på den säkra sidan är det bra att använda ett par olika, som hjälper till att attackera "från olika håll".
D- vitamin reglerar imunfunktioner
B-komlex viktigt för immunfunktion och motarbetar också stress.
Zink- imunförsvar höjande , påverkar lukt och smak, kan enkelt testas om brist finns.
Selen -starkt virusdödande mineral.
Propolis- från bin-infektionsskydd

Örter. Echinacea. Kan Yang, fläder, lakritsrot,vitlök, Ingefära

Sånt som finns hemma!
Vitlök ät ofta och mycket , en grymt bra krydda med många bra egenskaper, bakteriedödande.
Lök
Blåbär en riktigt stark antioxidant( imunförsvars höjande)
Ekologiskt kokosfett- starkt virusdödande. Kan avvändas i matlagning
, smakar ej kokos! 1 msk om dagen i maten , på gröten el i en god smootie..
Ingefära- förkylning och diarré, febernedsättande.

Glöm ej att dricka mycket vatten ! vår bästa och godaste dryck.
smaksätt med gurka( bra för PH värdet, citron( bra för matsmältningen)
lime, bär frukt.....Lär barnen att dricka vatten istället för söta jucier och kolsyrade drycker.

Rek kostillskott att inta särskilt under höst och vinter.- en multivitamin/mineral med optimala halter
ex multigenics el Alpha Antiox , omega 3 fiskolja

Vid förkylning C vitamin, kolloidalt silver, propolis, zink
kan vara bra att ha hemma!


Sist men inte minst- Njut av livet och din familj och vänner.
Livsstilen behöver inte vara perfekt, men att tänka sig för och äta bra mat för det mesta kommer du lång med. Gå inte och oroa dig för att bli sjuk. Se dig som en frisk människa som är glad nöjd och lycklig.
Krama dina vänner, tala om för dem att du tycker om dem.

le -och du får ett leende tillbaka
må bra -och du får hälsan att blomstra

lycka till ! Kram från en förkyld Camilla
äter just nu C- vitamin flera gånger om dagen, använder stora mängder ingefära, Äter propolis. Och en multivitamin som heter Kvinna vital.

5 kommentarer:

  1. Hej Camilla! Det var en bra lista med en hel del bra råd som vi alla borde följa. Att äta bra, sova gott och njuta är vad alla borde göra mer och oftare.
    Jag undrar vad "söndervaccinerade" betyder.
    Menar du att vi ska sluta vaccinera barn mot allt? Hur är det med polio och andra sjukdomar?

    SvaraRadera
  2. Med söndervaccinerad menar jag- bakterier och virus kan bli resistenta, de vill säga de anpassar, omformar sig sig så att vaccinet( penecillinet) läkemedlet... inte hjälper.
    Och vad händer om vi vaccinerar oss för ofta, kanske skapar vi sjukdom längre fram istället?
    trasiga magar, ledvärk allergier och kanske värre saker ändå.. Vaccin och penecillin är inget som är naturligt. vaccin innehåller bl a kvicksilver.

    Vetenskapliga studier säger att det är säkert, men det finns också en baksida , där barn har fått autism som man tror kommer från vaccinationer..

    För att ett vaccin ska fungera är det viktigt att så många som möjligt tar det, och det är också en aspekt som påverkar.

    Min dotter är vaccinerad som liten , när jag inte hade så mycket kunskap. Men fick jag bestämma idag skulle hon inte vaccineras.
    Det finns så mycket inom den alternativa vården som man kan behandla med istället. Som stärker kroppen och som inte bryter ned utan bygger upp kroppen.
    Det är upp till var och en att välja, men jag vill ändå upplysa om att det finns andra vägar.
    och att man kanske ska fundera innan man bara hoppar på vågen. Hur vältestat är ett vaccin som tas fram i massproduktion? Tjänar någon pengar på det??

    Att rek friska tonårstjejer till att vaccinera sig mot livmoderhalscancer, de är för mig helt vansinningt. Ät det inte bätte att informera om en bra livstil, med bra kost, motion, sömn bra relationer. Ödmjukhet... Ska vi ta bort allt eget ansvar....? och sen undra varför vi blir sjuka?
    tack för din fråga...

    SvaraRadera
  3. Hej Camilla!
    Jag tror att du menar väl. Jag tror att du vill att folk i din omgivning och de som läser din blogg ska bli klokare och skydda sig med bra mat och en bättre livsrutin. Det är det jag vill se i ditt inlägg och det har vi gemensamt! Du tar upp individens eget ansvar och det håller jag fullständig med om. Sen går våra tankar lite isär, jag anser att vaccin och penicillin inte har med varandra att göra eftersom vi använder vaccin som ett förebyggande och penicillin/antibiotika som behandling. (Jag håller däremot med dig att vi använder alldeles för mycket penicillin).
    Jag förstår din oro för att man injicera kvicksilver intramuskulärt i kroppen på någon man bryr sig om, kvicksilver är ett farligt ämne även i mycket små mängder. Mängderna i en dos vaccin är mindre än mycket små (motsvarande några strömmingar) och orsakar en retning i kroppen för att immunförsvaret ska reagerar. För det är så en vaccin fungerar, den retar kroppen att reagerar på ett ämne som liknar ett virus för att den ska vara förberedd på själva viruset.
    Mängden av virusliknande substans är så låga idag att man var tvungen att lägga till en ret-ämne. Den minst riskfyllda man hittade var mycket låga doser av kvicksilverförening. Det är naturligtvis inte prefekt och forskarna jobbar febrilt med att hitta bättre, säkrare metoder. Du kanske har hört att man jobbar för att få fram en vaccin som skyddar mot alla varianter av influensa? Det skulle drastiskt minska mängden sprutor man behöver ge.
    Jag håller inte med att vaccin skulle orsaka autism, de rapporter jag har läst håller inte för granskning men jag vill inte "predika" om det om du kanske inte ens är intresserad. Är du?
    Jag vill inte heller komma med pekpinnar och du har rätt att ha en åsikt som inte är min. Jag kan bara erbjuda en dialog om ett ämne som jag tycker är spännande och som jag vill lära mig mer av. Vassogod för min första fråga och ett stort tack för att du tog dig tid att svara (trots solsken och en underbar höstsöndag!).

    SvaraRadera
  4. ...jo jag vet att vetenskapliga studier inte kan påvisa autism, men att den farhågan/disskusionen finns. Men som sagt jag vill förra fram att de finns alternativ. Jag tycker själv det är otäckt om vi ska vaccineras för fler och fler sjukdomar utan att veta vad vi tillför kroppen. Och vad kan hända på sikt?? tack för ditt inlägg

    SvaraRadera
  5. Hej Camilla! Det verkar som om vi tycker väldigt lika i vissa saker och väldigt olika i andra, så är det ibland.
    Jag vill bara rätta till en miss jag gjorde i all min skriviver:
    Kvicksilvret i vaccinet kommer från tiomersal som är ett konserveringsmedel. Konserveringsmedlet används för att skydda vaccinet mot föroreningar när man använder samma ampull till flera patienter. Det är squalene som används för att stimulera immunsystemet.
    Rätt ska vara rätt.
    Tack och lycka till med din verksamhet. Är du orolig för tiomersal hittar du det senaste infot här: http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2009/Sammanfattning-av-kunskapslaget-for-tiomersal/
    Tack för din tid!

    SvaraRadera